La Diputació de Castelló ha implantat la seva marca gastronòmica Castelló Ruta de Sabor a tot el territori provincial com a gran element dinamitzador de l’economia dels municipis i també d’identitat de la cultura castellonenca. Així, el Govern Provincial ja aglutina prop de 300 empreses entre productors i establiments turístics que teixeixen una eficient xarxa d’experiències turístiques amb la gastronomia com a protagonista per tal de generar oportunitats de futur als pobles i dinamisme econòmic per als castellonencs. Cal tenir en compte que Castelló Ruta de Sabor s’ha implantat a la totalitat de les comarques castellonenques, tenint un especial protagonisme a les zones rurals on s’està consolidant en els seus cinc anys de trajectòria com una via de generació d’ocupació important i motivadora del relleu generacional en negocis agroalimentaris i turístics.
El diputat provincial de Desenvolupament Rural, Pablo Roig, ha assegurat que “teníem el repte de congregar sota la mateixa marca paraigües tot el catàleg de productes gastronòmics que la nostra província elabora, cultiva i produeix diàriament al costat de les experiències turístiques que al voltant de aquests productes es generen. Avui veiem com aquesta marca s’ha consolidat com un recurs eficaç que ajuda els nostres productors a vendre més i millor alhora que atrau centenars de visitants als pobles a través de les experiències turístiques que es generen o amb motiu de les desenes d’esdeveniments que es promouen al voltant dels seus productes més tradicionals”.
Entre els atributs de Castelló Ruta de Sabor més singulars que està aconseguint la important implantació territorial de la marca al territori rural caastellonenc hi ha la seva capacitat de generar noves oportunitats de futur en llocs molt despoblats.
Gran precursor de fires i esdeveniments gastronòmics
En la realització de fires comercials i esdeveniments gastronòmics Castelló Ruta de Sabor també hi ha tingut molt a dir. Així, a través d’aquest element diferenciador creat per la Diputació de Castelló, es promou la realització de jornades formatives, jornades i esdeveniments gastronòmics, a més de projectar la imatge dels productes castellonencs a les cites gastronòmiques nacionals més importants.
A continuació es detallen alguns d’aquests esdeveniments com a mostra de la magnitud de l’activitat que genera Castelló Ruta de Sabor:
Jornades formatives: Fòrum Europeu de Turisme Gastronòmic amb la ponència de Quique Dacosta, diferents edicions del Seminari d’Olivicultura i Elaiotècnia, cicles formatius per a truficultors, jornades de sensibilització ‘Esmorzars saludables’, cicle de tasts maridats, jornada tècnica ‘Comunicació, gastro turística. El cas de Castelló Ruta de Sabor’, jornades formatives de producte turístic Castelló Ruta de Sabor i jornada formativa per a restauradors a Vinaròs.
Castelló Ruta de Sabor i l’evolució de productors adherits
L’any 2014, la Diputació de Castelló va posar en funcionament la marca Castelló Ruta de Sabor, amb la col·laboració del Col·legi Oficial d’Enginyers Agrònoms de la Comunitat Valenciana, amb l’objectiu de fomentar el consum dels productes autòctons entre els castellonencs i generar-ne de noves oportunitats per a petits productors gastronòmics.
14 van ser les primeres empreses agroalimentàries que van conformar aquest ambiciós projecte promogut pel govern provincial. Després de les successives adhesions, actualment compta amb 119 productors certificats per fer ús d’aquesta marca com a element diferenciador de la màxima qualitat dels productes autòctons, i entre tots ells sumen prop de 300 productes.
Olis d’oliva, aigües minerals, carns i embotits, cerveses artesanes, fruites, hortalisses i fruits secs, licors, melmelades, productes forners i de rebosteria, peix i marisc, formatges i derivats lactis, torrons, vins, tòfones i bolets, cafès, ous… i fins i tot productes ecològics, formen part de la marca Castelló Ruta de Sabor.
Llançament de producte turístic i evolució d’empreses adherides
L’octubre del 2018, la Diputació va presentar les primeres 115 empreses de la província de Castelló com a ambaixadores de la marca de productes Castelló Ruta de Sabor.
El llançament del producte turístic de Castelló Ruta de Sabor va suposar, per primer cop a la província, paquetitzar de manera coordinada amb tots els agents implicats, una xarxa d’experiències turístiques vinculades a la gastronomia. Conjuntament, es va dur a terme la presentació del primer gastromapa de la província de Castelló, una nova eina de promoció turística per als pobles a través de la marca de productes locals gastronòmics i la seva situació a la província, que suggereix un conjunt d’experiències al visitant turístiques que van des de visitar vinyes, degustar saborosos plats als restaurants, conèixer el procés productiu de formatges o olis o reconèixer en el patrimoni històric dels municipis aquesta tradició gastronòmica
Agències, allotjaments, gastrobars, restaurants, comerços, mercats, centres d’interpretació, oficines de turisme, indústries agroalimentàries visitables, llotges visitables, pesca turística i productors agroramaders formen part d’aquest vessant del projecte que, després de les noves adhesions dutes a terme el 14 de maig del 2019, sumaran un total de 162 empreses de la província que aposten pels productes elaborats en aquesta.