La Diputació de Castelló ha consolidat la província com a destinació gastronòmica de primer nivell internacional a través de Castelló Ruta de Sabor. , hotelers, ajuntaments i col·laboradors de la província que conformen el producte turístic gastronòmic i agroturisme ‘Castelló Ruta de Sabor’ Després d’aquesta gran acollida que han demostrat tots els agents relacionats amb el turisme gastronòmic de la província, des de la producció agroalimentària fins als allotjaments, el Govern Provincial ha consolidat aquesta iniciativa que aglutina una xarxa gastronòmica provincial per diversificar l’oferta i distribuir els fluxos turístics per a tota la província.
Després de la comissió informativa que ha ratificat l’adhesió de les empreses, el president de la Diputació, Javier Moliner, els ha fet entrega de les certificacions que autoritzen l’ús de la marca per part de les empreses. “Estem treballant per consolidar aquesta terra com una destinació gastronòmica de primer nivell internacional i ajudar-vos a donar el sat professional que mereixeu. És difícil que cada productor aconsegueixi alternar-se als lineals amb les grans marques, estar a les millors taules o ser protagonistes a les grans fires. Però plegats, sota el paraigua d’aquesta marca llançadora, ho hem aconseguit, tot i ser una marca jove de només quatre anys de vida”.
I és que cal tenir en compte que Castelló Ruta de Sabor ja és una de les marques gastronòmiques més potents d’Espanya, amb 119 productors i 162 empreses de producte turístic, “prop de 300 motius per venir a gaudir d’aquesta iterra, enamorar-se a través del sabor i les emocions i tornar. La capacitat de sumar noves oportunitats al territori és enorme, ja que aquesta ruta gastronòmica genera el reclam perquè persones vinguin a visitar-nos, consumeixin els productes i generin tota una sèrie de riquesa al voltant d’aquests centres productius, els nostres comerços i establiments”, ha indicat Moliner que a més ha assegurat que “Castelló Ruta de Sabor s’ha consolidat com la nostra gran plataforma per sumar noves oportunitats a aquesta terra, amb més promoció internacional, formació, recursos per a la innovació, rutes turístiques i garanties perquè la qualitat a la taula segueixi sent la nostra ensenya”.
Castelló Ruta de Sabor i Repoblem
Entre els atributs de Castelló Ruta de Sabor més valorats pel president provincial, ha destacat la seva capacitat de generar noves oportunitats de futur en territori rural de la província molt despoblat.
“Que es generin oportunitats econòmiques i ocupació a qualsevol lloc és positiu, però que a través d’aquest projecte s’aconsegueixi a llocs molt despoblats del nostre interior té un valor triple. I estem comprovant com la gastronomia, com la posada en valor de tot el patrimoni que tenim al voltant de la producció de tants i tants productes és una via de sumar valor al territori i sumar noves oportunitats de futur”.
I és que, entre els productors i els establiments adherits a la marca, avui destaca l’elevada presència d’empreses del medi rural en municipis com Morella, Benassal, Sant Mateu, Castellnovo, La Jana, Altura o Almedíjar, entre d’altres.
Castelló Ruta de Sabor i l’evolució de productors adherits
L’any 2014, la Diputació de Castelló va posar en funcionament la marca Castelló Ruta de Sabor, amb la col·laboració del Col·legi Oficial d’Enginyers Agrònoms de la Comunitat Valenciana, amb l’objectiu de fomentar el consum dels productes autòctons entre els castellonencs i generar-ne de noves oportunitats per a petits productors gastronòmics.
14 van ser les primeres empreses agroalimentàries que van conformar aquest ambiciós projecte promogut pel govern provincial. Després de les successives adhesions, actualment compta amb 119 productors certificats per fer ús d’aquesta marca com a element diferenciador de la màxima qualitat dels productes autòctons, i entre tots ells sumen prop de 300 productes.
Olis d’oliva, aigües minerals, carns i embotits, cerveses artesanes, fruites, hortalisses i fruits secs, licors, melmelades, productes forners i de rebosteria, peix i marisc, formatges i derivats lactis, torrons, vins, tòfones i bolets, cafès, ous… i fins i tot productes ecològics, formen part de la marca Castelló Ruta de Sabor.
Llançament de producte turístic i evolució d’empreses adherides
L’octubre del 2018, la Diputació va presentar les primeres 115 empreses de la província de Castelló com a ambaixadores de la marca de productes Castelló Ruta de Sabor.
El llançament del producte turístic de Castelló Ruta de Sabor va suposar, per primer cop a la província, paquetitzar de manera coordinada amb tots els agents implicats, una xarxa d’experiències turístiques vinculades a la gastronomia. Conjuntament, es va dur a terme la presentació del primer gastromapa de la província de Castelló, una nova eina de promoció turística per als pobles a través de la marca de productes locals gastronòmics i la seva situació a la província, que suggereix un conjunt d’experiències al visitant turístiques que van des de visitar vinyes, degustar saborosos plats als restaurants, conèixer el procés productiu de formatges o olis o reconèixer en el patrimoni històric dels municipis aquesta tradició gastronòmica
Agències, allotjaments, gastrobars, restaurants, comerços, mercats, centres d’interpretació, oficines de turisme, indústries agroalimentàries visitables, llotges visitables, pesca turística i productors agroramaders formen part d’aquest vessant del projecte que, després de les noves adhesions dutes a terme el 14 de maig del 2019, sumaran un total de 162 empreses de la província que aposten pels productes elaborats en aquesta.